PROBLEM DALAM UNIVERSALITAS DAN MISI KRISTEN

Penulis : Muhamad Ridwan

Unduh PDF

Abstract

Christian religion claims itself to be the universal religion, that is the religion for all mankind. Therefore, Christianization is the main part of Christian peoples and inseparable from their institution. But, then that Christian universality encountered great challenge since the very beginning of the presence of Islam. The rivalry between both of them has been going on for 14 centuries. Various ways and means has been made by the Christians to subduing Islam and to proselytizing peoples, including in Indonesia that its majority of the people are Muslims. Muslims are difficult to be converted indeed, but most of them are unaware about what and how the tricky movements and the latent perils that imposed by the christianization. Even if Moslems not being christianized, they are secularized so they are alienated from Islam and being confrontational with their own religion. Yet, the idea about the universal religion is being misunderstood by the Christians. The truth is that the origin and the true “Christian” conceive the universal teachings, but confined to Jesus’ race only. Gospel, the holy scripture carried by Jesus, also prophesied the tidings about the coming of the universal religion in the future. But, Christian nowadays lost it real teachings. Besides, there’s so many verses, doctrines and teachings originated not from Jesus, one of them is the command to proselytize peoples outside the Jews.

Keywords: Christian, Universalism, Universal religion, Gospel, Evangelization, Cristianization.

Abstrak

Agama Kristen mengklaim dirinya sebagai agama universal, yakni agama yang diperuntukkan kepada seluruh umat manusia. Oleh karena itu, pekabaran Bibel atau Kristenisasi adalah bagian dari umat Kristen dan tidak dapat dipisahkan dari institusi mereka. Namun, universalitas Kristen tersebut kemudian menjumpai tantangan yang hebat sejak awal kemunculan Islam. Rivalitas di antara keduanya telah berlangsung hingga kini dalam kurun 14 abad. Berbagai daya upaya dilakukan oleh orang-orang Kristen untuk menaklukkan Islam serta menarik orang-orang masuk ke dalam agama mereka, termasuk di Indonesia yang penduduknya mayoritas Muslim. Umat Muslim memang sulit untuk dikonversi, tetapi banyak di antara mereka tidak menyadari akan apa saja dan bagaimana gerakan tipu daya serta bahaya laten yang ditimbulkan oleh kristenisasi. Kalaupun tidak berhasil untuk dikristenkan, umat Muslim dijadikannya sekuler sehingga jauh dari Islam dan bertentangan dengan agamanya sendiri. Tetapi, ide tentang agama universal ini ternyata sebenarnya telah disalahpahami oleh umat Kristen. Kebenarannya adalah bahwa “Kristen” yang asal dan benar memang mengandung ajaran yang universal, namun hanya terbatas pada kaum Yesus saja. Injil—kitab yang dibawa oleh Yesus—pun mengabarkan akan datangnya suatu agama universal di masa depan. Tetapi, Kristen saat ini telah kehilangan ajaran aslinya tersebut. Banyak sekali ayat, doktrin serta ajaran yang bukan berasal dari Yesus, salah satunya yaitu perintah untuk memproselitisasi non-Yahudi.

Kata Kunci: Kristen, Universalisme, Agama Universal, Injil, Penginjilan, Kristenisasi.

artikel lengkap unduh di sini.

References

Al-Qur’ān al-Karīm. Bandung: Sygma Examedia Arkanleema.

Abbot, Walter M. (Ed.). 1966. The Documents of Vatican II. New York: Guild Press.

Abineno. 2010. Diaken Diakonia dan Diakonat Gereja. Jakarta: Gunung Mulia.

Ali, H. A. Mukti. 1996. Ilmu Perbandingan Agama di Indonesia. Bandung: Mizan.

Anonym. 2010. “Christianity”. Dalam The New Encyclopædia Britannica. Jilid III. Chicago: Encyclopedia Britannica, Inc.

Aquinas, Thomas. 1957. Summa Contra Gentiles Book Four: Salvation. Translated by Charles J. O’Neil. New York: Doubleday & Company, Inc.

Arif, Syamsuddin. 2008. Orientalis dan Diabolisme Pemikiran. Jakarta: Gema Insani.

_______. 2010. Interfaith Dialogue dan Hubungan Antaragama Dalam Perspektif Islam. Dalam Jurnal Tsaqafah Vol. 6 No. I. April. Gontor: Universitas Darussalam.

Aritonang, Jan Sihar & Karel Steenbrink. 2008. A History of Christianity in Indonesia. Leiden: Brill.

Armas, Adnin. 2007. Metodologi Bibel dalam Studi al-Qur’an: Kajian Kritis. Jakarta: Gema Insani Press.

Atiyeh, George N. 1983. Al-Kindi: Tokoh Filosof Muslim. Diterjemahkan oleh Kasidjo Djojosuwanto. Bandung: Pustaka.

al-Attas, Syed Muhammad Naquib. 1990. Islam dalam Sejarah dan Kebudayaan Melayu: Suatu Mukaddimah Mengenai Peranan Islam dalam Peradaban Sejarah Melayu-Indonesia dan Kesannya dalam Sejarah Pemikiran, Bahasa, dan Kesusasteraan Melayu. Petaling Jaya: Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM).

_______. 1993. Islam and Secularism. Kuala Lumpur: International Institute of Islamic Thought and Civilization (ISTAC).

_______. 1995. Prolegomena to the Metaphysics of Islam: an Exposition of the Fundamental Elements of the Worldview of Islam. Kuala Lumpur: ISTAC.

_______. 2001. Risalah untuk Kaum Muslimin. Kuala Lumpur: ISTAC.

Barth, Karl. 1962. Church Dogmatics: a Selection. Translated by G. W. Bromiley. New York: Harper Torchbooks.

Berg, C. C. 2000. Indonesia. Dalam Orientalism: Early Souces Vol. IX: Whiter Islam? A Survey of Modern Movements in the Moslem World. Bryan S. Turner & H. A. R. Gibb (ed.). London: Routledge.

Bultmann, Rudolf. 1951. Theology of the New Testament. Translated by Kendrick Grobel. New York: Charles Scribner’s Sons.

Calvin, John. 1813. Institutes of the Christian Religion.Jilid I. Translated by John Allen. Philadelphia: Presbyterian Board of Publication.

_______. 1845. Commentary on a Harmony of the Evangelists, Matthew, Mark, Luke. Jilid I. Translated by William Pringle. Edinburgh: Calvin Translation Society.

_______. 1845. Commentary on a Harmony of the Evangelists, Matthew, Mark, Luke.Jilid II. Translated by William Pringle. Edinburgh: Calvin Translation Society.

_______. 1845. Commentary on a Harmony of the Evangelists, Matthew, Mark, Luke.Jilid III. Translated by William Pringle. Edinburgh: Calvin Translation Society.

Cross, Frank Leslie. 1966. The Oxford Dictionary of the Christian Church. London: Oxford University Press.

Daud, Wan Mohd Nor Wan. 2003. Filsafat dan Praktik Pendidikan Islam Syed M. Naquib al-Attas. Diterjemahkan oleh Hamid Fahmy Zarkasyi, M. Arifin Ismail, dan Iskandar Amel. Bandung: Mizan.

De Kuiper, Arie. 2010. Missiologia: Ilmu Pekabaran Injil. Jakarta: BPK Gunung Mulia.

Van Den End, Th. 2007. Ragi Carita 1: Sejarah Gereja di Indonesia th. 1500-1869-an. Jakarta: BPK Gunung Mulia.

Flinn, Frank K. 2007. Encylopedia of Catholicism. New York: Facts On File.

al-Ghazali, Imam Abu Hamid. 2016. al-Radd al-Jamil: A Fitting Refutation of the Divinity of Jesus. Edited by Mark Beaumont & Maha El Kaisy-Friemuth. Leiden; Boston: Brill.

Guignebert, Charles. 1956. Jesus. Translated by S. H. Hooke. New York: University Books.

_______. 1968. The Christ. Translated by Peter Ouzts & Phyllis Cooperman. Edited & revised by Sonia Volochova. New Hyde Park, New York: University Books.

Harnack, Adolf Von. 1897. History of Dogma.Jilid II. Translated by Neil Buchanan. Boston: Roberts Brothers.

Harris, Khalif Muammar A. 2015. Islam dan Pluralisme Agama: Memperkukuh Tauhid pada Zaman Kekeliruan. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.

Hastings, James (ed.). 1915. Dictionary of the Apostolic Church. Jilid I. Edinburgh: T. & T. Clark.

_______. 1918. Dictionary of the Apostolic Church. Jilid II. New York: Charles Scribner’s Sons.

Ibn Hazm, Imam Abu Muhammad ‘Ali bin Ahmad al-Ma’ruf al-Zhahiri. 1996. al-Fishal fi al-Milal wa al-Ahwa’ wa al-Nihal. Jilid II. Beirut: Dar al-Jil.

Humboldt, Wilhelm Von. 1988. On Language: The Diversity of Human Language-Structure and its Influence on the Mental Development of Mandkind. Translated by Peter Heath. Cambridge: Cambridge University Press.

Huntington, Samuel P. 1996. The Clash of Civilizations. New York: Simon&Schuster.

Hurgronje, C. Snouck. 1916. Mohammedanism: Lectures on Its Origin, Its Religious and Political Growth, and Its Present State. New York: G. P. Putnam’s Sons.

Izutsu, Toshihiko. 2008. God and Man in the Qur’an: Semantics of the Qur’anic Weltanschauung. Petaling Jaya: Islamic Book Trust.

van Koningsveld, P. Sj. 1989. Snouck Hurgronje dan Islam. Jakarta: Girimukti Pasaka.

Krüger, Theodor Müller. 1966. Sedjarah Geredja di Indonesia. Jakarta: Badan Penerbit Kristen.

Lembaga Alkitab Indonesia(LAI). 1994. Alkitab Terjemahan Baru. Bogor: Lembaga Alkitab Indonesia.

Lewis, Bernard. 1994. Islam and the West. New York: Oxford University Press.

Luther, Martin. 1915. Works of Martin Luther with Introductions and Notes.Jilid I. Philadelphia: A. J. Holman Company.

Mubarok, Achmad. 1985. Perbandingan Agama Islam dan Kristen: Studi tentang Sakramen Gereja. Bandung: Pustaka.

Moore, John C. 2003. Pope Innocent III (1160/61-1216): To Root Up and to Plant. Leiden; Boston: Brill.

Noer, Deliar. 1988. Gerakan Moderen Islam di Indonesia 1900-1942. Depok: LP3ES.

Noordegraaf, A. 2004. Orientasi Diakonia Gereja: Teologi dalam Perspektif Reformasi. Diterjemahkan oleh Sahetapy-Engel. Jakarta: Gunung Mulia.

Rahman, Fazlur. 2008. Islam dan Kristen dalam Dunia Modern. Diterjemahkan oleh Wardhana. Jakarta: Amzah.

Rasjidi, Muhammad. 1976. The Role of Christian Mission: The Indonesian Experience. Dalam International Review of Mission Vol. 65. Khurshid Ahmad (ed.).

_______. 1985. Empat Kuliah Agama Islam pada Perguruan Tinggi. Jakarta: Bulan Bintang.

Ricklefs, M. C. 1981. A History of Modern Indonesia: C. 1300 to the Present. London: Macmillan Press.

_______. 2012. Islamisation and its Opponents in Java: A Political, Social, Cultural an Religious History, C. 1930 to the Present. Hawaii: University of Hawaii Press.

Shihab, Alwi. 1998. Membendung Arus: Respons gerakan Muhammadiyah Terhadap Penetrasi Misi Kristen di Indonesia. Bandung: Mizan.

Steenbrink, Karel A. 1991. Pesantren, Madrasah, Sekolah: Pendidikan Islam dalam Kurun Modern. Terjemahan Karel A. Steenbrink & Abdurrahman. Jakarta: LP3ES.

_______. 2006. Dutch Colonialism and Indonesian Islam: Contacts and Conflicts 1596-1950. Translated by Jan Steenbrink and Henry Jansen. Amsterdam-New York: Rodopi.

Al-Shahrastani, Al-Imam Abu al-Fath Muhammad bin Abd al-Karim. 1992. al-Milal wa al-Nihal. Beirut: Dar al-Kutub al-Ilmiyyah.

Wiersbe, Warren W. 2012. Be Loyal (Loyal di dalam Kristus: Mengikut Raja Segala Raja). Diterjemahkan oleh Deddy Jakobus. Bandung: Yayasan Kalam Hidup.

Zarkasyi, Hamid Fahmy. 2009. “Liberalisasi Pemikiran Islam: Gerakan Bersama Missionaris, Orientalis, dan Kolonialis”. Dalam Jurnal Tsaqafah Vol. 5, No. 1.

az-Zuhaili, Syaikh Wahbah. 2009. al-Tafsir al-Munir fi al-‘Aqidah wa al-Syari’ah wa al-Manhaj. Jilid II. Damaskus: Dar al-Fikr.

Zwemer, Samuel M. 1908. The Moslem World. New York: Young People’s Missionary Movement of the United States and Canada. _______. 1920. Christianity the Final Religion. Michigan: Eerdmans-Sevensma Co.

Total Page Visits: 318 - Today Page Visits: 2

Tinggalkan Komentar

Alamat email Anda tidak akan dipublikasikan. Ruas yang wajib ditandai *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.