Ikhtiyar dalam Pemikiran Ekonomi Islam; Perspektif Teologi

oleh : Sakinah Fithriyah

Abstract

Ikhtiyār is not a strange term in Indonesian language. This word has been absorbed from Arabic language and being an important concept which has a place in Indonesian society worldview. Ikhtiyār as a key terminology in Islamic tradition has a close relationship with the discipline of economics. Both are speaking about ‘choice’ and human behavior. Comprehending the meaning of ikhtiyār as Syed Muhammad Naquib al-Attas has conveyed generates influences in viewing some concepts and ideas in the modern economy which certainly implicate Islamic economics thought. Furthermore, this study is conforming that the differences between Islamic economy and Western one could not only lie at the macroeconomy level, but also relating to the ideas and activities in microeconomy as well. In fact, both are inseparable at all.

Keywords : Ikhtiyār, Islamic Thought, Economics, Economic Freedom.

Abstrak
Ikhtiyār bukan merupakan kosa kata asing dalam bahasa Indonesia,
kata ini telah diserap dari bahasa Arab sehingga menjadi konsep penting yang menempati pandangan hidup masyarakat Indonesia. Ikhtiar sebagai sebuah istilah kunci dalam tradisi Islam memiliki kaitan yang erat dengan ilmu ekonomi dimana keduanya berbicara mengenai ‘pilihan’dan perilaku manusia. Memahami makna ikhtiyār sebagaimana disampaikan Syed Muhammad Naquib al-Attas memberikan pengaruh yang besar dalam memandang konsep serta gagasan dalam ekonomi modern yang tentunya memberi implikasi kepada pemikiran ekonomi Islam. Kajian ini semakin meneguhkan bahwa perbedaan yang terdapat dalam ekonomi Islam dan modern (Barat) bukan hanya pada persoalan makro saja, bahkan menyangkut ide dan kegiatan ekonomi mikro di mana sebenarnya keduanya tidak dipandang terpisah sama sekali.

Kata Kunci: Ikhtiyār, Pemikiran Islam, Ekonomi, Kebebasan Ekonomi.

Artikel lengkap unduh di sini.

Daftar Rujukan:

Al-Attas, Syed Muhammad Naquib. 2007. Tinjauan Ringkas Peri Ilmu Dan
Pandangan Alam. Malaysia: Universiti Sains Malaysia.

_____. 2010. Islam dan Sekularisme. Terj. Dr. Khalif Muammar (dkk). Bandung: Institut Pemikiran Islam dan Pembangunan Insan (PIMPIN).

Al-Qaradhawi, Yusuf. 1987. Fikih Zakat. Jakarta: Litera Antarnusa. Ash Shadr, Muhammad Baqir. 2008. Buku Induk Ekonomi Islam; Iqtishaduna. Terj. Yudi. Jakarta: Zahra.

Aydin, Necati. 2013. “Redefining Islamic Economics as a New Economic Paradigm”, dalam Islamic Economic Studies. Vol. 21, Nomor 1, (Saudi Arabia: The Islamic Research and Training Institute (IRTI).

B. Herry, Priyono. 2006. Neoliberalisme Dan Sifat Elusif Kebebasan. “Pidato
Kebudayaan” Dewan Kesenian Jakarta (DKJ), Taman Ismail Marzuki, Jakarta, 10 November 2006.

Chalil, Zaki Fuad. 2009. Pemerataan Distribusi Kekayaan dalam Ekonomi
Islam. T.K: Penerbit Erlangga.

Chapra, M. Umar. 1999. Islam dan Tantangan Ekonomi. Terj. Nur Hadi
Ihsan. Surabaya: Risalah Gusti.

Charles Robbins, Lionel. 1932. An Essay On The Nature & Significance Of
Economic Science. London: Macmillan & Co., Limited.

D. Nordhaus, Paul A. Samuelson dan William. 1992. Mikro Ekonomi Edisi
Keempat Belas. Jakarta: Penerbit Erlangga.

Departemen Kebudayaan dan Pendidikan. 1995. Kamus Besar Bahasa
Indonesia. Edisi Kedua. Jakarta: Balai Pustaka.

Dua, Mikhael. 2008. Filsafat Ekonomi Upaya Mencari Kesejahteraan Bersama. Cetakan Kelima. Yogyakarta: Penerbit Kanisius. Hadits Shahih Bukhari Muslim. 2016. Al-Lu’lu wal Marjān Fīmā Ittafaqa ‘Alaihi al-Syaikhani al-Bukhari wa Muslim. Terj. Abu Firly Bassa, Taqiy, S.Ag.,. Depok: PT. Fathan Prima Media.

J. Cauley, Troy. 1969. Economics Principles and Institution. Pennsylvania:
International Textbook Company. Kumar, Aditi. 2011. Interplay Between Corruption and Economic Freedom. CCS Working Paper (254). Summer Research Internship Programme 2011 Centre for Civil Society.

Lundström, Fredrik Carlssonand Susanna. 2001. Economic Freedom and Growth: Decomposing the Effects. Working Paper in Economics (33). Sweden: Department of Economics Göteborg University.Mankiw, N. Gregory. 2008. Principles of Microeconomics. Fifth Edition. USA: South-Western Cengage Learning.

Mannan, M. Abdul. 1982. Scarcity, Choice and Opportunity Cost: Their
Dimensions in Islamic Economics. Jeddah: International Centre for
Research in Islamic Economics . 1995. Teori dan Praktek Ekonomi Islam. Yogyakarta: PT. Dana Bhakti Wakaf.

Suharto, Ugi. 2012. “Ilmu Ekonomi Sebagai Persepaduan Ilmu Ekonomi dan Ilmu-Ilmu Agama Islam: Satu Pengamatan Ringkas”, Adab dan Peradaban Karya Pengi’tirafan untuk Syed Muhammad Naquib al-Attas, Penyunting Mohd Zaidi Ismail dan Wan Suhaimin Wan Abdullah (Ed.). Adab dan Peradaban. Malaysia: MPH Group Printing. Kuala Lumpur: MPH Group Publishing Sdn Bhd.

_____. 2014. “Analysis of the Concept of Islamic Choice (Ikhtiyār) on Opportunity Cost and Time Value of Money in Islamic Economics and Finance”, dalam International Journal of Economics, Management and Accounting. Vol 22, Nomor 2. Malaysia: IIUM, 2014.

Sukirno, Sadono. 2013. Mikroekonomi Teori Pengantar. Edisi Ketiga. Jakarta: PT. RajaGrafindo Persada.

Taylor, P.J. Ferarroand L.O. 2005. “Do Economist Recognize an Opportunity Cost When They See One?A Dismal Performance from the Dismal Science”. The B.E. Journals in Economic Analysis and Policy.

Thalo, Nawa Poerwana. 2007. Kebebasan Ekonomi Indonesia; Tinjauan
Perkembangan Terkini. Jakarta: The Indonesian Institute Center for Public Policy Research.

Wan Daud, Wan Mohd Nor. 2003. Filsafat dan Praktik Pendidikan Islam Syed Muhammad Naquib Al-Attas. Terj. Hamid Fahmy (dkk). Bandung:
Penerbit Mizan.

Total Page Visits: 489 - Today Page Visits: 1

Tinggalkan Komentar

Alamat email Anda tidak akan dipublikasikan. Ruas yang wajib ditandai *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.